Slider
DIAITA_DIAKOPES

Μήπως μετά τις διακοπές μαζί με τις βαλίτσες επιστρέψαμε κουβαλώντας και παραπανίσια κιλά;

Οι διακοπές ήταν μια περίοδος ξεκούρασης, χωρίς τα εξαντλητικά ωράρια της δουλειάς. Με φαγητό και ποτό μέχρι τις βραδινές ώρες και δροσιστικά επιδόρπια με ζάχαρη ή παγωτά.

Επιστρέψαμε όμως και αδειάσαμε τις βαλίτσες από τα καλοκαιρινά ρούχα. Ας απαλλαγούμε λοιπόν και από τα κιλά του καλοκαιριού και ας εντάξουμε στο καθημερινό μας πρόγραμμα ένα πρόγραμμα απώλειας των παραπανίσιων κιλών.

Ακολουθούμε τα εξής βήματα:

1ο Βήμα : Η γνώση του ιατρικού ιστορικού είναι απαραίτητη για την σύνταξη του διαιτολογίου. Γίνονται ιατρικές εξετάσεις (ανάλυση αίματος, βιοχημικές εξετάσεις) και λαμβάνονται υπόψη τυχόν χρόνιες παθήσεις, οικογενειακό ιστορικό παχυσαρκίας και λήψη φαρμάκων.

2ο Βήμα : Αν υπάρχουν παθολογικοί παράγοντες η συνεργασία γιατρού και διαιτολόγου είναι απαραίτητη. Σε ειδικές περιπτώσεις απαιτείται και η συνεργασία περισσότερων ειδικοτήτων, όπως ψυχολόγου, ψυχιάτρου, φυσικοθεραπευτή κ.α.

Διαφορετικά δίνεται από το διαιτολόγο εβδομαδιαίο διαιτολόγιο βασισμένο στις ανάγκες και προτιμήσεις του ατόμου.

3ο Βήμα :  Ταυτόχρονη αύξηση της φυσικής δραστηριότητας, ανάλογα φυσικά με τι ευχαριστεί τον καθένα και τις δυνατότητες του. Αν αρχίσουμε να τρέχουμε για ώρες στο γυμναστήριο κάτι που δεν το συνηθίζαμε και μετά σταματήσουμε, τότε η απότομη διακοπή της άσκησης ίσως  μας οδηγήσει πάλι σε παχυσαρκία. Ούτε και πρέπει να καταπονούμε το σώμα μας με έντονη αερόβια άσκηση. Ιδανική γυμναστική  στην αρχή είναι το κολύμπι. Μετά την απώλεια κάποιων κιλών μπορούμε να εντάξουμε και άλλους τρόπους γύμνασης.

4ο Βήμα :  Ψυχολογική υποστήριξη από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον. Υπομονή και επιμονή για την επίτευξη του στόχου που δεν είναι εύκολος αλλά όχι και ακατόρθωτος.

5ο Βήμα :  Μετά τη συλλογή των πληροφοριών σχετικά με το ιατρικό ιστορικό, τις διατροφικές συνήθειες και τον τρόπο ζωής, το τελευταίο βήμα είναι η σύνταξη διαιτολογίου που έχει σαν βασικό στόχο την αλλαγή και βελτίωση της διατροφικής συμπεριφοράς έτσι ώστε μετά την απώλεια βάρους να υπάρχει διατήρηση των νέων κιλών.

Βασίζεται:

  • Στα συχνά και μικρά γεύματα, που αποτελούν, σύμφωνα με τις μελέτες των επιστημόνων, το σωστό τρόπο απόδοσης ενέργειας και θρεπτικών συστατικών στον οργανισμό μας αλλά και τρόπο αποφυγής της παχυσαρκίας. Η λειτουργία των ενζύμων που μεταβολίζουν την τροφή δεν πρέπει να σταματά για ώρες διότι προκαλούνται αβιταμινώσεις και παχυσαρκία.
  • Δεν απαγορεύονται τροφές. Οι αυστηρές δίαιτες και οι ¨αποτοξινώσεις¨ δεν επιτρέπονται διότι όταν στερηθούμε κάποια τροφή που ξαφνικά βρεθεί στο πιάτο μας θα την καταναλώσουμε σε μεγαλύτερη ποσότητα.
  • Αποφεύγουμε επεξεργασμένα τρόφιμα που περιέχουν πολλά συντηρητικά. Προτιμούμε τα σπιτικά φαγητά. Επίσης μειώνουμε την κατανάλωση ποτών, αναψυκτικών και γλυκών πλούσιων σε κεκορεσμένα λιπαρά, όπως πάστες ή κρουασάν. Σε μικρές ποσότητες το γλυκό κουταλιού ή η σπιτική μαρμελάδα είναι οι καλύτερες επιλογές ακόμα και σε ημερήσια βάση.
  • Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με ενθάρρυνση  για την προσπάθεια αυτή. Δεν ξεχνάμε να βάζουμε εφικτούς στόχους και δεν επαναπαυόμαστε διότι ο οργανισμός έχει ¨κρατήσει στην μνήμη του¨ τα κιλά που χάθηκαν και θα τα ξαναποκτήσει αν στο μέλλον αφεθεί πάλι σε κακές διατροφικές συνήθειες. Το μόνο που θα καταφέρουμε τότε είναι να κάνουμε κακό στην υγεία μας αυξάνοντας το βάρος μας.

Πρέπει να είμαστε αποφασισμένοι διότι κάθε φορά που θα ξεκινάμε το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να αυξήσουμε, μαζί με τα κιλά μας και τον αριθμό των βιβλίων με δίαιτες χωρίς κανένα αποτέλεσμα, όπως η κυρία στη φωτογραφία.   

Ευτυχία Γαλανάκου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος & Χημικός Α.Π.Θ.

Περισσότερα νέα