KAINOTOMIA
195487375_322707145964999_3725893158046944974_n

Βιωσιμότητα: το κίνητρο των εταιρειών για καινοτόμους σχεδιασμούς συσκευασιών!

Οι καταναλωτές και οι εταιρείες ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Σε μια πρόσφατη έρευνα, σχεδόν το 75% των καταναλωτών παγκοσμίως δήλωσε ότι θα ήταν πρόθυμο να δώσει περισσότερα χρήματα για προϊόντα μέσα σε βιώσιμες συσκευασίες.

Παράλληλα, η 13 η έκδοση έρευνας της Tetra Pak, εταιρείας που ειδικεύεται στη συσκευασία προϊόντων, αναδεικνύει ότι η βιωσιμότητα αποτελεί ένα από τα κυρίαρχα θέματα που απασχολούν τον μέσο καταναλωτή. Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειοψηφία των καταναλωτών πιστεύει ότι η χρήση βιώσιμων συσκευασιών είναι το νούμερο 1 ζήτημα με το οποίο οφείλουν να ασχοληθούν οι εταιρείες τροφίμων και ποτών σήμερα.

Με άλλα λόγια, ενώ οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στην υγεία και την ασφάλεια (ιδίως μετά τον αντίκτυπο της πανδημίας), δεν θέλουν να είναι εις βάρος της βιωσιμότητας. Μια πρόσφατη έρευνα για τους καταναλωτές από τη WestRock, μια ακόμα εταιρεία ειδικευμένη στις συσκευασίες προϊόντων, επιβεβαιώνει ότι περισσότεροι από 8 στους 10 δήλωσαν ότι είναι σημαντικό για τις μάρκες να βρουν έναν τρόπο να εξισορροπήσουν την ασφάλεια με τον σεβασμό προς το περιβάλλον κατά τον σχεδιασμό της συσκευασίας.

Το ίδρυμα Ellen Macarthur δήλωσε επίσης ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται στο στάδιο του
σχεδιασμού των συσκευασιών καθορίζουν περίπου το 80% των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Καθώς λοιπόν αυξάνεται το ενδιαφέρον για το μέλλον του περιβάλλοντός μας, το ίδιο κάνει και η καινοτομία. Βιώσιμες επιλογές συσκευασίας βγαίνουν στην αγορά κάθε μήνα. Από τη στιγμή που οι καταναλωτές άρχισαν να απαιτούν πιο φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές από εταιρείες και μάρκες, υπήρξε μια ορμή δεσμεύσεων και δράσεων για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, την υποστήριξη της αναγεννητικής γεωργίας και την αντιμετώπιση των αποβλήτων των τροφίμων.

Τι προσέχουν οι εταιρείες κατά τον σχεδιασμό των συσκευασιών

Οι συσκευασίες προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές, συγκεκριμένα από ξύλο, έναν φυσικό και
ανανεώσιμο πόρο, ενώ διαθέτουν εγγύηση υπεύθυνης προέλευσης με πιστοποίηση Forest Stewardship Council (FSC).
Τα δάση από τα οποία προμηθεύονται το ξύλο διαχειρίζονται υπεύθυνα τα δέντρα, σύμφωνα με τα πρότυπα της FSC. Αυτό σημαίνει ότι όσα δέντρα κόβονται αντικαθίστανται από καινούρια. Με αυτόν τον τρόπο, τα δάση αναπτύσσονται συνεχώς, ενώ, μεγαλώνοντας, δεσμεύουν διοξείδιο του άνθρακα και βοηθούν στον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής.

Επιπλέον, για την κατασκευή των συσκευασιών χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο είτε πλαστικό φυτικής προέλευσης, π.χ. από ζαχαροκάλαμο ή μπαμπού αντί για το παραδοσιακό πλαστικό από πετρέλαιο, είτε ανακυκλωμένα πλαστικά, ενώ φροντίζουν να κάνουν πιο λεπτές τις πλαστικές συσκευασίες. Παράλληλα, προσπαθούν να μη χρησιμοποιούν αλόγιστα χάρτινα κουτιά κατά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες, ενώ έχουν δημιουργηθεί κούτες ακόμα και από μανιτάρια.

Επίσης, φροντίζουν ώστε οι συσκευασίες να είναι ανακυκλώσιμες και βιοδιασπώμενες. Για
παράδειγμα, η Tetra Pak πρωτοπόρησε σχεδιάζοντας και φέρνοντας στην Ελλάδα χάρτινη συσκευασίαγια την εμφιάλωση νερού. Αυτό ήταν ένα σημαντικό βήμα γνωρίζοντας το μεγάλο αποτύπωμα που αφήνουν στον πλανήτη τα πλαστικά μπουκάλια νερού παγκοσμίως.

Ακόμα, έχουν κατασκευαστεί από φύκια βρώσιμες κάψουλες ποτών. Οι κάψουλες μπορούν να
περιέχουν οποιοδήποτε είδος ποτού, χωρίς να χρειάζονται πλαστικά μπουκάλια ενώ δεν απαιτείται καλλιέργεια γης, γεγονός που μειώνει τους κινδύνους για το περιβάλλον που προκαλούνται από την άρδευση και τη λίπανση.

Οι εταιρείες δηλαδή προσπαθούν να αναπτύσσουν συνεχώς καινοτόμους τρόπους για να αποφεύγουν τις συσκευασίες ή για να τυλίγουν τα προϊόντα τους με τέτοιον τρόπο που όχι μόνο θα εξασφαλίζουν φρεσκάδα, ευκολία και ασφάλεια, αλλά θα ελαχιστοποιούν και το οικολογικό τους αποτύπωμα, αφού μετά τη χρήση οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν ακόμα και κομποστοποίηση με τις συσκευασίες.
Έχουν βγει μέχρι και συσκευασίες που μπορούν να φυτευτούν μετά τη χρήση τους και να κάνουν το σπίτι μας κυριολεκτικά πιο πράσινο!

Ήδη από το 2018 εμφανίστηκε και η πρώτη βιοδιασπώμενη κομποστοποιήσιμη κάψουλα καφέ που δεν αφήνει κακό αποτύπωμα στο περιβάλλον, κλείνοντας μέσα της όλο το άρωμα και τη γεύση του καφέ και προστατεύοντάς τον από την οξείδωση.

Επιπλέον, η WestRock, ολοκλήρωσε πρόσφατα μια ακόμα μελέτη όσον αφορά την ανακύκλωση των κουτιών πίτσας, που κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι ποσότητες υπολειμμάτων λιπών και τυριών δεν επηρεάζουν την κατασκευή νέων προϊόντων χαρτιού και χαρτονιού από τα κουτιά, ενώ ήδη σχεδιάζονται κουτιά πίτσας που δεν πιάνουν τόσο χώρο στους κάδους σκουπιδιών.

Οι εταιρείες, πέρα από τα προϊόντα φαγητού και ποτού, προβαίνουν στον σχεδιασμό ειδικών
συσκευασιών από χαρτί και για τα προϊόντα καλλωπισμού, που είναι ανθεκτικές στα έλαια που
εμπεριέχονται και μπορούν να αντικαταστήσουν τις πλαστικές. Επιπλέον καινοτομούν, δημιουργώντας είτε γυάλινα βαζάκια με 100% ανακυκλώσιμα υλικά τα οποία μπορείς να ξαναγεμίσεις με καλλυντικά, είτε προϊόντα όπως σαμπουάν και κοντίσιονερ που έχουν στέρεο σχήμα και δεν χρειάζεται να μπουν σε πλαστικά μπουκάλια.

Αρκετούς μήνες πριν από την Ημέρα της Γης (22 Απριλίου), αρκετές εταιρείες ανακοίνωσαν νέες προσεγγίσεις για βιώσιμες συσκευασίες όπως: κουτιά μπίρας από ανακυκλωμένο άχυρο κριθαριού, κουτιά αναψυκτικών από χαρτοπολτό όπου χρησιμοποιείται 90% λιγότερο νερό, λιγότερη ενέργεια και λιγότερες σκληρές χημικές ουσίες, καπάκια από υπολείμματα πεύκων, συσκευασίες από άμυλο καλαμποκιού και πατάτας ή μπουκάλια κρασιού από 94% ανακυκλώσιμο χαρτί.

Τέλος, μπουκάλια αναψυκτικών, ή ακόμα και αλκοολούχων ποτών όπως το ουίσκι Johnnie Walker, θα κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου από ξύλο βιώσιμης προέλευσης.

Στην ουσία, αυτό που προσπαθούν οι εταιρείες είναι να υιοθετήσουν ένα κυκλικό οικονομικό μοντέλο που εστιάζει στη μείωση της σπατάλης των πόρων που χρησιμοποιούνται στην παραγωγική διαδικασία.

Πιο συγκεκριμένα, δίνουν έμφαση στην αξιοποίηση ανανεώσιμων πόρων, φυτικών
υποπροϊόντων και βιοαποικοδομήσιμων υλικών, στην ανάκτηση και την επαναχρησιμοποίηση
προϊόντων πολλές φορές, αλλά και στην παραγωγή ενέργειας από τα απόβλητα παραγωγικών
διαδικασιών. Επιπλέον, αναζητούν τρόπους για τη διατήρηση ενός προϊόντος σε καλή λειτουργική κατάσταση για μεγάλο χρονικό διάστημα, τη χρησιμοποίηση προϊόντων για την παροχή υπηρεσιών σε πολλαπλούς χρήστες (τη λεγόμενη sharing economy ή οικονομία διαμοιρασμού) ή ακόμα και τη χρήση της υπηρεσίας που προσφέρει ένα προϊόν και όχι τόσο αυτού καθαυτού του προϊόντος.


Πηγές
https://www.triplepundit.com/story/2021/sustainable-packaging-2021/720556
https://www.fooddive.com/news/8-sustainable-packaging-innovations-for-food-and-
beverages/598668/
https://spnews.com/packflow-epr-report/
https://www.kathimerini.gr/life/environment/561293812/chartines-syskeyasies-tetra-pak-mia-viosimi-epilogi-gia-to-perivallon/
https://www.lifo.gr/thegoodlifo/good-living/nero-se-hartini-syskeyasia-h-nea-biosimi-synitheia-poy-fernei-i-tetra-pakr
https://www.dssmith.com/el/packaging/i-etaireia/mesa-mazikis-enimerosis/deltia-tipou/2021/3/-25
https://todayfocus.gr/%CE%BD%CE%B5%CF%81%CF%8C-%CF%83%CE%B5-
%CF%87%CE%AC%CF%81%CF%84%CE%B9%CE%BD%CE%B7-
%CF%83%CF%85%CF%83%CE%BA%CE%B5%CF%85%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1-h-
%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%B2%CE%B9%CF%8E%CF%83%CE%B9%CE%BC/
https://www.ekt.gr/el/magazines/features/23377
https://www.packworld.com/issues/sustainability/article/21136333/top-20-sustainable-packaging-innovations
https://www.smithcorona.com/blog/packaging-innovations-that-could-change-2019/

Περισσότερα νέα