Slider
nistia_vegan

Γιατί να έχεις τα οφέλη της νηστείας μόνο 40 ημέρες;

Μπαίνει πλέον ο Απρίλιος, και στην Ελλάδα διανύουμε ημέρες νηστείας, με βάση την χριστιανική παράδοση. Η νηστεία της Σαρακοστής (ή Τεσσαρακοστής) άρχισε, όπως κάθε χρόνο, την Καθαρά Δευτέρα (15 Μαρτίου) και λήγει το Μεγάλο Σάββατο, το οποίο φέτος πέφτει την ημέρα της πρωτομαγιάς.

Η λέξη «νηστεία», που βγαίνει από τη σύνθεση του στερητικού «νη» με το ρήμα «εσθίω» (αρχ. «τρώω»), αφορά γενικά στην αποχή από την κατανάλωση τροφίμων. Ειδικότερα, στην ορθόδοξη χριστιανική παράδοση, νηστεία είναι η αποφυγή από την κατανάλωση κρέατος, γαλακτοκομικών, αυγών και ψαριών (με εξαίρεση τα μαλάκια, τα όστρακα και τα παρασκευάσματα από αυγά ψαριών όπως είναι ο ταραμάς, το αυγοτάραχο και το χαβιάρι). Επιπροσθέτως, αποφεύγεται η κατανάλωση λαδιού αλλά και οινοπνευματωδών ποτών.

Τα τρόφιμα που καταναλώνουμε στη νηστεία, ονομάζονται νηστίσιμα ή σαρακοστιανά, σε αντιδιαστολή με τα αρτύσιμα εδέσματα που είναι τα τρόφιμα που αποφεύγονται. Πιο συγκεκριμένα, νηστίσιμα τρόφιμα είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα δημητριακά, τα αφεψήματα (καφές, τσάι, βότανα) κ.ά. Κατά την πλήρη ή γενική νηστεία, τα παραπάνω τρόφιμα μαγειρεύονται χωρίς λάδι.

Νηστεία και vegan διατροφή:

Από τα παραπάνω, γίνεται φανερή η έντονη σύνδεση που υπάρχει, στο κομμάτι της διατροφής, ανάμεσα στη νηστεία και την αυστηρή χορτοφαγία (vegan διατροφή). Και στα δύο είδη διατροφής, απέχουμε από την κατανάλωση κρέατος, ψαριών, γαλακτοκομικών και αυγών. Παρόλα αυτά, υπάρχουν και κάποιες διαφορές μεταξύ της νηστίσιμης και της vegan κουζίνας: από τη μία πλευρά η νηστίσιμη περιέχει την κατανάλωση ορισμένων ζώων (σαλιγκάρια, μαλάκια, οστρακοειδή) και ζωικών παραγώγων (μέλι και προϊόντα μελισσοκομίας, αυγά ψαριών, κ.ά.), σε αντίθεση με τη vegan διατροφή, η οποία δεν συμπεριλαμβάνει κανένα τρόφιμο ζωικής προέλευσης. Ακόμα, η καθολική ή γενική νηστεία, επιτάσσει την αποχή από τα φυτικά λίπη αλλά και τα οινοπνευματώδη ποτά, κάτι που δεν ισχύει για τη vegan διατροφή.

Σε κάθε περίπτωση, και παρά τις διαφορές που μπορούμε να εντοπίσουμε στο επίπεδο της διατροφής, ανάμεσα στη vegan και τη νηστίσιμη κουζίνα, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι και οι δύο έχουν ουσιαστικά σαν βάση τους τα τρόφιμα φυτικής προέλευσης, γεγονός που τις κατατάσσει στην κατηγορία των χορτοφαγικών (plant based) διατροφών.

Ποια είναι τα οφέλη

Όπως αποδεικνύεται από εκατοντάδες διαφορετικές έρευνες πανεπιστημίων, αλλά και επίσημες θέσεις διεθνών φορέων υγείας και διατροφής, οι δίαιτες που έχουν σαν βάση τους τα φυτικά τρόφιμα προσφέρουν συνολικά καλύτερη υγεία στον άνθρωπο, ενώ παράλληλα μπορούν και προλαμβάνουν την πρόκληση ορισμένων ασθενειών. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι μία από τις σημαντικότερες φυτοφαγικές δίαιτες, είναι και η μεσογειακή, η οποία, όπως έχει αποδειχτεί, αποτελούνταν κατά 92% από τρόφιμα φυτικής προέλευσης.

Αναφορικά με τη νηστεία, δεν είναι λίγα τα οφέλη που αποδεδειγμένα προσφέρει στον οργανισμό μας. Πιο συγκεκριμένα, έχει παρατηρηθεί ότι, μετά την περίοδο της νηστείας, οι άνθρωποι παρουσιάζουν μείωση της κακής χοληστερόλης αλλά και παράλληλη αύξηση της καλής χοληστερόλης και των απαραίτητων βιταμινών. Ακόμα, οι άνθρωποι που νηστεύουν, παρουσιάζουν χαμηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας και μειωμένο κίνδυνο για την ανάπτυξη καρδιαγγειακών νοσημάτων. (Πηγή)

Τα παραπάνω οφέλη της νηστείας στην ανθρώπινη υγεία, όμως, μπορούν να είναι ακόμη μεγαλύτερα, αν επιλέξουμε αυτό τον τρόπο διατροφής καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, και όχι μόνο τις περιόδους που μας προτείνει η χριστιανική παράδοση. Όπως διαβάζουμε εδώ και μέσα από την επίσημη θέση της Αμερικάνικης Διατροφολογικής Εταιρείας (A.D.A.), τα άτομα που ακολουθούν όλο το χρόνο κάποιο είδος χορτοφαγικής διατροφής (συμπεριλαμβανομένης της vegan διατροφής), έχουν χαμηλότερο ρίσκο θανάτου από καρδιακό ισχαιμικό επεισόδιο. Ακόμα, οι χορτοφάγοι φαίνεται να έχουν χαμηλότερα επίπεδα χοληστερίνης, χαμηλότερη αρτηριακή πίεση, μειωμένα ποσοστά υπέρτασης αλλά και χαμηλότερες πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 από τους μη χορτοφάγους. Τέλος, οι χορτοφάγοι έχουν μειωμένα ποσοστά παχυσαρκίας αλλά και χαμηλότερα ποσοστά ανάπτυξης καρκίνου.

Αν, λοιπόν, θέλουμε να απολαμβάνουμε τα οφέλη της νηστείας στην υγεία μας σε μεγαλύτερο επίπεδο, δεν έχουμε παρά να ακολουθήσουμε τη φυτική διατροφή όλη τη διάρκεια του χρόνου! Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι με τη διάδοση του vegan τρόπου ζωής σε όλο τον κόσμο, αλλά και στη χώρα μας, μπορούμε πλέον να βρούμε φυτικά υποκατάστατα (γάλατα, τυριά, «κρέατα», γιαούρτια, κ.ο.κ.) κάθε είδους και έτσι να μην χάσουμε καμία από τις αγαπημένες μας γεύσεις και να μη στερούμαστε τίποτα!

Περισσότερα νέα