Slider
XIROI_KARPOI

Τα θρεπτικά συστατικά των ξηρών καρπών

Η περίοδος των εορτών φέρνει πιο κοντά πολλούς από εμάς στο αγαπημένο μας snack, τους ξηρούς καρπούς. Αυτές οι φοβερές γεύσεις των διαφορετικών καρπών, γλυκών ή αλμυρών, θα μας συντροφεύσουν στο ποτό, στην παρέα, στην ταινία στο σπίτι και θα συνδυαστούν με το εορταστικό mood που αγαπάμε. Αλλά πως μπορούμε να καταναλώσουμε αυτή τη μοναδική τροφή χωρίς να προσθέσουμε βάρος, μιας που αναγκαζόμαστε να περνάμε όλο και περισσότερες ώρες στο σπίτι; Ας δούμε όλα αυτά που μας προσφέρουν διατροφικά οι ξηροί καρποί και αυτά που πρέπει να προσέξουμε.

Η συχνή κατανάλωση ξηρών καρπών και κυρίως των άψητων και ανάλατων παρέχει στον οργανισμό μας πλήθος θρεπτικών συστατικών:

  • Έχουν υψηλό ποσοστό πρωτεΐνης. Μάλιστα τα φιστίκια, τα φιστίκια Αιγίνης τα καρύδια, τα αμύγδαλα και τα κάσιους έχουν την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες. Προστατεύουν από τον κίνδυνο των καρδιαγγειακών παθήσεων λόγω της περιεκτικότητας τους σε φυτικές πρωτεΐνες που είναι πλούσιες σε αργινίνη και φτωχές σε λυσίνη.
  • Είναι πλούσιες πηγές ακόρεστων λιπαρών οξέων όπως ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων ευεργετικά για τον οργανισμό, όπως για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου και για την πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Πλούσια σε βιταμίνες που παίζουν σημαντικό ρόλο στη σωστή λειτουργία του νευρομυικού συστήματος, όπως των βιταμινών του συμπλέγματος Β για παράδειγμα νιασίνη, παντοθενικό οξύ και πυριδοξίνη.
  • Πλούσια πηγή βιταμίνης Ε για προστασία της καρδιάς και των αγγείων με αποτέλεσμα την ικανοποιητική οξυγόνωση των αγγείων, προστασία του δέρματος και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.
  • Καλές πηγές φυτικών ινών για την ομαλή λειτουργία του εντέρου και πρόληψη και αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
  • Περιέχουν μέταλλα σημαντικά για τη διατήρηση της οστικής μάζας σε υψηλά επίπεδα, δηλαδή ασβέστιο φώσφορο, μαγνήσιο και μαγγάνιο.
  • Το μαγνήσιο που περιέχουν προλαμβάνει κράμπες και μυϊκές κακώσεις και προσφέρει προστασία του νευρομυικού συστήματος και της καρδιακής λειτουργίας.
  • Επίσης οι ξηροί καρποί βοηθούν σημαντικά στην διατήρηση του σιδήρου και της φεριτίνης, της αιμοσφαιρίνης και του αιματοκρίτη αφού είναι πλούσιοι σε σίδηρο και φυλλικό οξύ.
  • Ο χαλκός που περιέχουν βοηθάει στο σχηματισμό του κολλαγόνου και της ελαστίνης, για τη διατήρηση υγιούς δέρματος και διατήρηση της οστικής μάζας.
  • Είναι πολύ καλές πηγές σεληνίου και ψευδαργύρου που δρουν ως αντιοξειδωτικά και βοηθούν στη σωστή οξυγόνωση των κυττάρων του οργανισμού.

Οι ξηροί καρποί μπορούν να συνδυαστούν με όλα τα γεύματα της ημέρας σε ορισμένες φυσικά ποσότητες λόγω των αυξημένων θερμίδων τους οι οποίες μπορεί να φτάσουν μέχρι και 700 θερμίδες στα 100 γραμμάρια. Επίσης χρειάζεται προσοχή στους ξηρούς καρπούς που περιέχουν μεγάλη ποσότητα αλατιού ή είναι καραμελωμένοι.

Δεν ξεχνάμε όμως ότι η ημερήσια κατανάλωση τους συμβάλλει σημαντικά στην διατήρηση της υγείας του οργανισμού μας.

Ευτυχία Γαλανάκου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Χημικός Α.Π.Θ.

“Τα οφέλη της vegan διατροφής δεν βασίζονται μόνο στην αποκλειστική κατανάλωση φυτικών τροφών αλλά στο σωστό συνδυασμό τους και στη βιολογική επιλογή της πρώτης ύλης.” 

Η Ευτυχία Γαλανάκου είναι Χημικός, απόφοιτη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) και Διατροφολόγος-Διαιτολόγος, απόφοιτη του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης (Α.ΤΕΙ.Θ). Είναι πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π και Εκπαιδεύτρια του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), για το Προσωπικό Επιχειρήσεων Τροφίμων. Εισηγήτρια σεμιναρίων του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.) του Υπουργείου Παιδείας και καθηγήτρια μαθημάτων διατροφής και χημείας στα σχολεία και σε σχολεία ειδικής αγωγής. Από το 2002 διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στο Χολαργό και είναι εξωτερικός συνεργάτης της εταιρίας AIDPLUSCARE (APC) παρέχοντας διατροφολογική υποστήριξη σε ασθενείς με διαβήτη. Από το 2006 προσφέρει εθελοντικά τις διατροφολογικές υπηρεσίες της στα δημοτικά ιατρεία του δήμου Παπάγου-Χολαργού. Αρθογραφεί σε εφημερίδες, περιοδικά και στον ηλεκτρονικό τύπο.

Η περίοδος των εορτών φέρνει πιο κοντά πολλούς από εμάς στο αγαπημένο μας snack, τους ξηρούς καρπούς. Αυτές οι φοβερές γεύσεις των διαφορετικών καρπών, γλυκών ή αλμυρών, θα μας συντροφεύσουν στο ποτό, στην παρέα, στην ταινία στο σπίτι και θα συνδυαστούν με το εορταστικό mood που αγαπάμε. Αλλά πως μπορούμε να καταναλώσουμε αυτή τη μοναδική τροφή χωρίς να προσθέσουμε βάρος, μιας που αναγκαζόμαστε να περνάμε όλο και περισσότερες ώρες στο σπίτι; Ας δούμε όλα αυτά που μας προσφέρουν διατροφικά οι ξηροί καρποί και αυτά που πρέπει να προσέξουμε.

Η συχνή κατανάλωση ξηρών καρπών και κυρίως των άψητων και ανάλατων παρέχει στον οργανισμό μας πλήθος θρεπτικών συστατικών:

  • Έχουν υψηλό ποσοστό πρωτεΐνης. Μάλιστα τα φιστίκια, τα φιστίκια Αιγίνης τα καρύδια, τα αμύγδαλα και τα κάσιους έχουν την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες. Προστατεύουν από τον κίνδυνο των καρδιαγγειακών παθήσεων λόγω της περιεκτικότητας τους σε φυτικές πρωτεΐνες που είναι πλούσιες σε αργινίνη και φτωχές σε λυσίνη.
  • Είναι πλούσιες πηγές ακόρεστων λιπαρών οξέων όπως ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων ευεργετικά για τον οργανισμό, όπως για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου και για την πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Πλούσια σε βιταμίνες που παίζουν σημαντικό ρόλο στη σωστή λειτουργία του νευρομυικού συστήματος, όπως των βιταμινών του συμπλέγματος Β για παράδειγμα νιασίνη, παντοθενικό οξύ και πυριδοξίνη.
  • Πλούσια πηγή βιταμίνης Ε για προστασία της καρδιάς και των αγγείων με αποτέλεσμα την ικανοποιητική οξυγόνωση των αγγείων, προστασία του δέρματος και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.
  • Καλές πηγές φυτικών ινών για την ομαλή λειτουργία του εντέρου και πρόληψη και αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
  • Περιέχουν μέταλλα σημαντικά για τη διατήρηση της οστικής μάζας σε υψηλά επίπεδα, δηλαδή ασβέστιο φώσφορο, μαγνήσιο και μαγγάνιο.
  • Το μαγνήσιο που περιέχουν προλαμβάνει κράμπες και μυϊκές κακώσεις και προσφέρει προστασία του νευρομυικού συστήματος και της καρδιακής λειτουργίας.
  • Επίσης οι ξηροί καρποί βοηθούν σημαντικά στην διατήρηση του σιδήρου και της φεριτίνης, της αιμοσφαιρίνης και του αιματοκρίτη αφού είναι πλούσιοι σε σίδηρο και φυλλικό οξύ.
  • Ο χαλκός που περιέχουν βοηθάει στο σχηματισμό του κολλαγόνου και της ελαστίνης, για τη διατήρηση υγιούς δέρματος και διατήρηση της οστικής μάζας.
  • Είναι πολύ καλές πηγές σεληνίου και ψευδαργύρου που δρουν ως αντιοξειδωτικά και βοηθούν στη σωστή οξυγόνωση των κυττάρων του οργανισμού.

Οι ξηροί καρποί μπορούν να συνδυαστούν με όλα τα γεύματα της ημέρας σε ορισμένες φυσικά ποσότητες λόγω των αυξημένων θερμίδων τους οι οποίες μπορεί να φτάσουν μέχρι και 700 θερμίδες στα 100 γραμμάρια. Επίσης χρειάζεται προσοχή στους ξηρούς καρπούς που περιέχουν μεγάλη ποσότητα αλατιού ή είναι καραμελωμένοι.

Δεν ξεχνάμε όμως ότι η ημερήσια κατανάλωση τους συμβάλλει σημαντικά στην διατήρηση της υγείας του οργανισμού μας.

Ευτυχία Γαλανάκου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Χημικός Α.Π.Θ.

“Τα οφέλη της vegan διατροφής δεν βασίζονται μόνο στην αποκλειστική κατανάλωση φυτικών τροφών αλλά στο σωστό συνδυασμό τους και στη βιολογική επιλογή της πρώτης ύλης.” 

Η Ευτυχία Γαλανάκου είναι Χημικός, απόφοιτη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) και Διατροφολόγος-Διαιτολόγος, απόφοιτη του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης (Α.ΤΕΙ.Θ). Είναι πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π και Εκπαιδεύτρια του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), για το Προσωπικό Επιχειρήσεων Τροφίμων. Εισηγήτρια σεμιναρίων του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.) του Υπουργείου Παιδείας και καθηγήτρια μαθημάτων διατροφής και χημείας στα σχολεία και σε σχολεία ειδικής αγωγής. Από το 2002 διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στο Χολαργό και είναι εξωτερικός συνεργάτης της εταιρίας AIDPLUSCARE (APC) παρέχοντας διατροφολογική υποστήριξη σε ασθενείς με διαβήτη. Από το 2006 προσφέρει εθελοντικά τις διατροφολογικές υπηρεσίες της στα δημοτικά ιατρεία του δήμου Παπάγου-Χολαργού. Αρθογραφεί σε εφημερίδες, περιοδικά και στον ηλεκτρονικό τύπο.

Περισσότερα νέα